• Liora Houbara

יש לכם השמנה? אולי זו תסמונת X?

עודכן ב: 29 מרץ 2019



כל מי שניסה אי פעם לפצוח בדיאטה ולהתמיד בה לאורך זמן יודע עד כמה קשה המשימה. אבל יש מי שהמשימה קשה לו שבעתיים. במקרים רבים תגובות הסביבה הכוללת את בני המשפחה וגם רופאים משלבות חוסר אמון עם תמיהה הכיצד אתם מספרים על אכילה של כמויות מזון קטנות ועם זאת אינכם מצליחים לרדת במשקל. התחושה כי למרות שאתם מאוד מתאמצים גם הסביבה כבר לא מאמינה ותומכת מביאה לתסכול גדול שבעתיים. התסכול, כמובן, שאינו תורם לשריפת קלוריות כלל. לעומת זאת הוא שולח אותנו למקרר ולאכילה שכמובן תביא להשמנה נוספת. לפני המשך הקריאה ערכ/י לעצמך מבחן קטן (מצ"ב בחן את עצמך). אם את/ה חש הזדהות עם חלק ניכר מהשאלות, אם ענית על 4 או יותר מהשאלות הנ"ל בחיוב יתכן כי את/ה סובל/ת מתסמונת מטבולית.


מהי תסמונת X?

תסמונת מטבולית המכונה גם תסמונת X היא תסמונת שהוגדרה בשנים האחרונות ונערכים עליה יותר ויותר מחקרים. אחד הדברים המאפיינים את התסמונת הוא השמנה באזור הבטן. כדי להגדיר זאת באופן מדעי יש למדוד את היקף המותניים והיקף הירכיים בסרט מידה. לאחר מכן לחלק מותניים חלקי ירכיים. אם המספר שקיבלתם גדול מ – 1 זוהי השמנה ביטנית. למשל אם היקף המותניים הוא 100 ס"מ והיקף הירכיים הוא 90 ס"מ התוצאה היא 1.1 כלומר זוהי השמנה באיזור הבטן. השמנה מסוג זה, המכונה גם השמנת תפוח, מאפיינת בעיקר גברים ולכן הסברה המחקרית היום היא כי 25% מהגברים בעלי הכרס, סובלים מתסמונת X. . נשים, ברוב המקרים, סובלות דווקא מהשמנה באזור הירכיים והישבן . לכן אישה שסובלת מהשמנה באזור הבטן, שאינה אופיינית לנשים, רבים הסיכויים שהיא סובלת מהתסמונת.

מה קורה בגוף בתסמונת X?

במצב רגיל ותקין הלבלב מפריש אינסולין בתגובה לאכילת פחמימות (סוכר, וכל מזון המכיל אותו, קמח וכל מזון המכיל אותו, פסטה, קטניות, אורז, תפוחי אדמה וכו'). כמות האינסולין המופרשת תואמת לכמות הסוכר שנאכלה. לעומת זאת באנשים הלוקים בתסמונת, האינסולין אינו מווסת את רמת הסוכר בדם בהתאם לתפקידו. הלבלב מפריש כמות גדולה מידי של אינסולין בהשוואה לכמות הפחמימות שנאכלה. אבל למרות זאת האינסולין לא מצליח להוריד את רמות הסוכר בדם. מצב זה נקרא עמידות לאינסולין או תנגודת לאינסולין. כתוצאה מכך נשארת רמה גבוהה של סוכר בדם ואז הלבלב מקבל שוב סימן להפריש עוד אינסולין. נוצר מעגל סגור של הפרשה עודפת של אינסולין ורמות גבוהות של אינסולין בדם.

אינסולין מקשה מאוד על ירידה במשקל בשתי דרכים:

1. אינסולין גבוה גורם לרעב ולצורך מוגבר בסוכר בפרט ובפחמימות בכלל.

2. אינסולין תורם לבניית רקמת שומן ומפריע לפירוקה.

ככל שכמות רקמת השומן בגוף גדולה יותר, כך מוחמרות התסמונת והעמידות לאינסולין. נוצר מעגל סגור עבור אותם אנשים המנסים להפחית ממשקלם: ככל שמשקלם גבוה יותר, הפרשת האינסולין גבוהה ויותר ולכן הם אינם מצליחים לרדת. כדי לרדת במשקל הם צריכים להגיע למצב בו יש להם פחות רקמת שומן ולשם כך הם צריכים לרדת במשקל אבל את זאת כאמור אינם מצליחים לעשות. בקיצור – הם לא יצליחו לרדת במשקל עד שלא ירדו במשקל. אבל דקה לפני שאתם מתייאשים, ומתרצים לעצמכם על פרוסת עוגה למה לא הצלחתם עד היום ולמה קרוב לודאי לא תצליחו גם בעתיד, המשיכו לקרוא – אנחנו כאן כדי לספק פתרונות ולא רק תירוצים.

ההשלכות הבריאותיות של תסמונת X:

אחת הסיבות שבגללן רצוי שתדעו האם אתם סובלים מהתסמונת היא שיש לה השלכות בריאותיות חשובות. הראשונה שבהן היא הסיכון לפתח סוכרת. לאחר תקופה של שנים עלול להיווצר מצב שהלבלב "מתעייף" מהפרשת האינסולין העודפת ואז הוא מפריש כמויות קטנות מידי של אינסולין. כמות האינסולין הקטנה לא מצליחה להוריד את רמות הסוכר בדם, לנורמה והן נשארות גבוהות. כלומר מתפתחת סוכרת. בנוסף מי שסובל מהתסמונת , גדלים סיכוייו לרמות כולסטרול ושמוני דם גבוהות. זאת בשילוב עם רמות HDL ( כולסטרול טוב) נמוכות. במקביל גובר הסיכון לפתח יתר לחץ דם. כל אלה מעלים את הסיכויים לפתח מחלת לב וכלי דם.

למה חשוב לדעת האם את/ה סובל /ת מהתסמונת?

1. כי זו השמנה יותר מסוכנת מכיוון שהיא מעלה סיכוי למחלות שתוארו לעיל

2. כי יותר קשה לרדת בה במשקל ורצוי לדעת זאת ולהיות מוכן באופן נפשי.

3. כי דרך הטיפול שונה.

התייחסות של הרפואה הסינית

מעניין לציין את התייחסותה של הרפואה הסינית לתסמונת. הסינים רואים בהשמנה בכלל ובתסמונת X בפרט, חולשת טחול – לבלב. שימו לב כי כבר לפני 5000 שנה, ללא המכשור הקיים, היום קישרו הסינים את ההשמנה ללבלב. על פי הסינים טחול חלש גורם לאכילה מופרזת וצורך מוגבר במתוק. גם הטחול החלש למעשה יוצר מעגל סגור. ככל שנאכל יותר מתוקים, נשמין ונחליש עוד יותר את הטחול. הטחול החלש יגרום להשמנה ואכילה נוספות.

מה בכל זאת ניתן אפשר לעשות?

1. ראשית חשוב לאבחן את התסמונת. רצוי לעשות זאת כמובן בערת רופא (מומלץ אנדוקרינולוג) ודיאטנית. בחן את עצמך המצורף עשוי לכוון אתכם. ניתן לערוך בדיקות לרמת האינסולין בדם ובכך לאשר סופית את התסמונת.

2. לערוך דיאטה דלה יחסית בפחמימות. 40 – 50% מהקלוריות לכל היותר מהדיאטה צריכות לבוא מפחמימות. המשמעות היא להפחית את כמויות הלחם, וכל מוצרי הקמח, פסטה, אורז , תפוחי אדמה, קטניות, תירס, קוסקוס כו', פירות וסוכרים וכל מזון המכיל אותם. מאוד רצוי להיעזר בדיאטנית שתרכיב תפריט יומי מאוזן המכיל את כמות הפחמימות הרצויה.

3. אסור להימנע לחלוטין מפחמימות למרות שזה מפתה מאוד. דיאטה המבוססת על חלבונים בלבד מאוד אפקטיבית עבור מי שסובל מהתסמונת. דווקא מי שסובל מהתסמונת ירגיש מצוין בדיאטה שכזאת. הוא יהיה שבע (בגלל שאינו אוכל פחמימות ) והירידה במשקל תהיה מהירה מאי פעם. אבל למרות כל אלה כאן המקום להזהיר: מותר לערוך אותה לתקופות קצרות בלבד שלא יעלו על שבועיים ובפיקוח רפואי. זאת משום שדיאטה כזאת אינה מאוזנת ועשויה להיות מסוכנת עבור אנשים מסוימים. לאורך זמן היא אינה בריאה לאף אחד.

4. להימנע ככל האפשר מאכילת סוכרים פשוטים כי הם מגבירים עוד יותר הפרשת אינסולין. כמובן שהדבר נוגע לממתקים למיניהם וכל מזון המכיל סוכר.

5. אם אוכלים מתוק הוא צריך להיות מרוכז בשעה מסוימת של היום ולא מחולק לאורכו. רצוי לבחור ממתקים שאינם מכילים סוכר לבן. לעומת זאת כאלה המכילים גם סיבים או קמח מלא כמו עוגיות מקמח מלא וגרנולה או חטיף גרנולה או פרוסת לחם מלא מרוחה בריבה המבוססת על פרי בלבד. דבר זה מאיט את ספיגת הסוכרים ואת המעבר שלהם לדם ולכן מקטין את הפרשת האינסולין. על פי הסינים צריכה מעטה של מתוק טבעי אינה מחלישה את הטחול ולכן תורמת ליציאה מהמעגל הסגור שתואר לעיל.

6. לאנשי התסמונת לעיתים מועילה דיאטה שבה יש הפרדה בין פחמימות לחלבונים. בתפריט כזה מרכזים את אכילת הפחמימות במשך שעה אחת במשך היום. בשעה זו אמנם מופרש אינסולין אבל יש כמות גדולה של פחמימות המתאימה לכמות הגדולה של האינסולין המופרשת. רצוי למקם שעה זו בשעות הצהריים או לאחריהן מכיוון שהיא מאפשרת שובע לשעות ארוכות לאחר מכן. עוד יתרון לשיטה זו הוא שבמשך שאר היום קטנה מאוד הפרשת האינסולין ואיתה תחושת הרעב. במצב זה קל יותר לגוף לרדת במשקל. דיאטה זו מאוזנת ולכן בניגוד לדיאטה המבוססת על חלבונים בלבד, ניתן להמשיך בה לאורך זמן. גם במקרה זה רצוי להיעזר בדיאטנית.

7. רצוי לשלב פחמימות עם סיבים כמו לחם מלא, אורז מלא, שיבולת שועל, גריסים, דגנים מלאים, קטניות וכו'. הסיבים מאיטים את קצב מעבר הפחמימות לדם ומקטינים את ספיגתו ולכן בסופו של דבר מפחיתים את הפרשת האינסולין על ידיד הלבלב. על פי הרפואה הסינית פחמימות מלאות תורמות לחיזוק הטחול.

8. חשוב להבין כי בניגוד למה שקורה בדרך כלל בתהליך דיאטה, בו קל יותר להוריד את הקילוגרמים הראשונים. בתסמונת X דווקא הקילוגרמים הראשונים הם היותר קשים לירידה. ככל שתהיה פחות רקמת שומן בגוף (שנמצאת באיזור הבטן), תהיה פחות הפרשת אינסולין ולכן יהיה קל יותר לרדת במשקל. כלומר ככל שתרדו במשקל כן תקל עליכם המשך הירידה.

9. חשוב מאוד לשמור על המשקל החדש שהשגתם. כמו שאתם כבר יודעים יותר מכל אחד אחר, כל ירידה של קילו היתה כרוך בעבודה קשה. לכן שימרו בקנאות על המשקל החדש שהושג.

10. פעילות גופנית היא בבחינת הכרח בדיאטה כזאת. במקרים רבים פשוט לא תהיה ירידה במשקל אם לא תהיה פעילות גופנית. חשוב שלפחות חלק ממנה תהיה פעילות אירובית כלומר הליכה, שחיה, טניס, שיעור אירובי וכו'. לפחות 3 – 4 פעמים בשבוע לפחות 40 דקות בכל פעם. רק פעילות גופנית מצליחה להוריד את רמת הסוכר ללא צורך באינסולין. הפעילות הגופנית פועלת במקום האינסולין ולכן מאפשרת ללבלב להפריש פחות ממנו. לכן היא חיונית בטיפול בתסמונת ומעלה את הסיכוי שתהיה ירידה במשקל. בנוסף הפעילות הגופנית כמובן תורמת לשריפת קלוריות והפחתת מסת השומן בגוף.

11. יש גם צמחי מרפא שיכולים לעזור לכם בהתמודדות עם תסמונת מטבולית. צמחים שתורמים להפחתת רמות האינסולין בדם, ובכך מאפשרים הפחתה בצורך למתוק ולפחמימות ופירוק אפקטיבי יותר של רקמת השומן. כל הפרטים כאן -

http://liora-houbara.ravpage.co.il/For-Easy-Fitness

בחן/י את עצמך:

1. האם את/ה חש/ה כי אכילת פחמימות גורמת לך לרעב מוגבר?

2. האם גם כאשר את/ה מנסה לרדת במשקל ומקפיד/ה על דיאטה דלת קלוריות הירידה מאוד איטית?

3. האם את/ה חשה כי כאשר את/ה מתחיל/ה לאכול בשעות הבוקר המוקדמות אתה יותר רעב במשך רוב שעות היום?

4. האם היקף המותניים שלך גדול מהיקף הירכיים?

5. האם את/ה סובל/ת מרמות גבוהות של כולסטרול? ונמוכות של HDL (הכולסטרול הטוב)?

6. האם את/ה סובל/ת מרמות גבוהות של טריגליצרידים (שומני דם)?

7. האם את/ה סובל/ת מרמות גבוהות של סוכר?

8. האם את/ה סובל/ת מיתר לחץ דם?

9. האם את/ה חשה עייפות לאחר ארוחה עשירה בפחמימות?

10. האם היית מגדיר/ה את עצמך כבעל צורך מוגבר למאכלים מתוקים?


פורסם בגליון לאשה ספטמבר 2004


נהנתם מהעמוד? המליצו לחברכם!

#הרזיהאינטגרטיבית #מגזיןלאישה #תסמונתx #מאמריםותפריטידיאטה

Follow Me on Social Media

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Twitter Icon

© Liora Houbara

כל הזכויות שמורות לסודות בריאות ואושר של ליאורה חוברה.

המידע באתר אינו מהווה התויה רפואית. תמיד יש להתיעץ בכל נושא רפואי עם גורם רפואי מוסמך כמו רופא או דיאטנית קלינית.

תקנון האתר

בניית האתר ועיצוב - ענבר חוברה

לאתר של ענבר

צילום - עודד חוברה / ליאורה חוברה / ענבר חוברה

לעמוד הפייסבוק של עודד