• Liora Houbara

צבעי מאכל – לא בצלחת שלי – פורסם ב''דרך האושר'' אפריל 2006

עודכן ב: 29 מרץ 2019


אחד הדברים הבסיסיים שכל שף או אפילו בשלן בייתי חרוץ יודע הוא שאוכל צבעוני מושך את העין ועושה חשק לאכול.

הטבע מספק לנו בשפע צבעוניות מדהימה ושנים רבות אכן הסתמך האדם על אותם מקורות טבעיים לקישוט המזון וצביעתו.

במאה בעשרים החלו יצרני המזון לצבוע את המזון בצבעי מאכל מלאכותיים.

צבעים אלה היו בעלי מטרה אחת והיא למשוך את העין ולגרום לנו לרכוש אותם מוצרים. בחלק מהמקרים הגיעו היצרנים לאבסורד כמו הוספת צבע מאכל אדום לקטשופ שהוא כמובן אדום למדי בגלל צבע העגבנייה וממש לא זקוק לחיזוק.

הצבעים מוצו מחומרים כמו פחם, אלומיניום ותרכובות מלאכותיות אחרות.

היום ברור, כי חלק מהצבעים ממש מסוכנים ומסרטנים.

חלק אחר נחשב רק כחשוד כבעייתי וזאת משום שלא נערכו עדין מספיק מחקרים המוכחים זאת.

בדבר אחד אין ספק – תועלת בריאותית אין בהם כלל.

זהו חומר המוסף למזון ללא כל צורך, ולכן אין למעשה שום סיבה שבעולם להשתמש במזון המכיל צבעי מאכל.


לפי הרפואה הסינית צבעי מאכל הם בעלי אנרגטיקה מחממת, כלומר, יוצרים חום בגוף. גם לאנשים הסובלים מקור, אין הם מומלצים מכיוון שהם יוצרים חום שאינו טבעי ולא מומלץ בשום מקרה.

הרפואה הסינית קושרת בין ייצור חום זה לבעיות בריאות שונות כמו היפראקטיביות בילדים, אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), הפרעות קשב, אסטמה, כעס ועצבנות, תחושה של חום, דימום מהאף, אלרגיות שונות ועוד.

מכיוון שמצד אחד אין בהם שום צורך, ומצד שני הטבע מיצר עבורנו מספיק צבעים טבעיים, באמת שאין שום סיבה להשתמש בצבעי מאכל.

יש לזכור, כי דווקא לפיגמנטים הטבעיים יש השפעות בריאותיות חיוביות וכדאי להשתמש במזונות גם בגלל אותם צבעים טבעיים.


צבעי הירקות ופירות למשל מחולקים ל – 5 קבוצות של צבעים – ירוק, כתום, אדום, סגול, לבן – צהוב.

לכל קבוצה עושר של פיגמנטים המעניקים לירק או הפרי את צבעו וגם את יתרונותיו הבריאותיים.

כך למשל הלייקופן של העגבניה מגן מפני סרטן, הכלורופיל הירוק מחזק ותורם לחיוניות, אפילו הצהוב של הכורכום תורם לבריאות הכבד וכמובן שיש עוד צבעים טבעיים רבים אחרים התורמים לבריאות.

עוד פאן שיש להתיחס אליו הוא תפיסת הרפואה המשלימה, שלפיה, כאשר מוסיפים למזון תוספות שונות, כמו למשל צבעי מאכל, דווקא נפגעת ספיגתם של החומרים הטבעיים כמו ויטמינים, מינרלים, צבעי המזון הטבעיים ועוד.

כלומר בנוסף לפגיעה האפשרית של צבעי המאכל הם פוגעים גם בערך התזונתי של המזון עצמו.


אז איך נדע מה לצרוך ?

יצרן מחויב לרשום על המוצר מה הוא מכיל. ולכן יש לחפש את שם הצבע. הצבע מסומן באות E ומספר לידו, אבל בזה לא די.

רק טרטזין וצהוב סנסט מחויבים בשם מלא. צריך להיזהר במיוחד מהצבעים המסוכנים ביותר – כסף, שחור, כחול, אלומיניום וטרטזין.

מצורפת רשימה של הצבעים לפי מידת החומרה של השפעותיהם וכמובן היכן ניתן למצוא אותם.

יצרן הגאה בכך שאינו מוסיף צבעי מאכל מלאכותיים למוצריו בדרך כלל יטרח גם להצהיר על כך באותיות של קידוש לבנה.

אם אין הצהרה גורפת כזאת על המוצר יש לבדוק באותיות הקטנות ולהיעזר ברשימות המצורפות.

מוצרים אורגניים מטבע היותם אינם מכילים צבעי מאכל מלאכותיים.

לעומת זאת צבעי מאכל טבעיים המופקים מגזר, סלק וכו' בהחלט אינם פוגמים בערכו התזונתי של המזון.

חשוב שנדע כצרכנים שהיצרנים מייצרים את מה שהם יודעים שאנחנו נקנה. ההוצאה של צבעי מאכל מתוך רבים מהמוצרים נובעת הלחץ שמפעילים בשנים האחרונות צרכנים רבים על היצרנים. הלחץ האמיתי נעשה כאשר לא קונים מוצרים מכילים אותם צבעים מלאכותיים וכן קונים את אלה שהיצרן טרח להוציא מהם את הצבעים. אז אם נצביע כולנו בעגלת הקניות שלנו נקבל מזון בריא יותר, ללא צבעי מאכל.

הצבעים הנחשבים למזיקים ביותר – ומוצרים שכיחים בהם משתמשים בהם בתעשית המזון

שחור פחם E – 153 - ממתקים

לבן – E – 171

תחמוצות ברזל – צהוב, חום , אדום - E - 172

אלומיניום – E – - 173 – בעיקר קישוטי עוגה

כסף – E –174 – קישוטי עוגה

אולטרה מרין – אדום, סגול, כחול, ירוק – בעיקר ממתקים

תחמוצות ברזל שחור

צבעים סינטטיים –

צהוב טרטזין – E – 102 – מחייב שם מלא – מצוי במעדני חלב בצבע צהוב, איטריות, שקדי מרק, ג'לי, פודינג, תרכיזים, ציפוי לעוגות

צהוב סנסט – E – 110 –מחייב שם מלא – משקאות, ג'לי, ממתקים, קישוטי עוגות ועוד

אדום E – 122, ,124, 127, 129 – ממתקים, ג'לי, עוגות, משקאות, רוטב חמוץ מתוק, קטשופ, רטבים, גלידות

סגול – אדום אמרנט – E – 123 – יוגורטים, ג'לי, מוסים, גלידות, משקאות, ריבות

כחול – E – 132, 133, 131 – משקאות, ארטיקים, אבקות משקה, ממתקים, מסטיקים

ירוק – E 142 – ממתקים, ג'לי, משקאות לימון, גלידות


צבעים טבעיים שיש להם אישור של FDA

כתום צהוב מטומריק וכורכום

אדום - חומצה כרמינית

קרמל

אדום – צהוב – קרוטנואידים טבעיים

אדום – כתום – פפריקה

אדום - לייקופן

אדום – סגול – סלק

אדום – סגול, כחול – אנטוציאנינים, פלבנואידים

צהוב – לוטאין

כתום – גזר

כתום - זעפרן

לבן – קלציום קרבונט

אדום – מיצי פירות, ענבים





נהנתם מהעמוד? ספרו לחברכם!

שתפו והגיבו



רוצה לדעת איך לאכול מתוקים במידה?

הרשמ/י בלינק בלחיצה כאן או על התמונה

וקורס חינמי בדרך למייל שלך.



#מאמריםותפריטידיאטה #בריאותותזונה

Follow Me on Social Media

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Twitter Icon

© Liora Houbara

כל הזכויות שמורות לסודות בריאות ואושר של ליאורה חוברה.

המידע באתר אינו מהווה התויה רפואית. תמיד יש להתיעץ בכל נושא רפואי עם גורם רפואי מוסמך כמו רופא או דיאטנית קלינית.

תקנון האתר

בניית האתר ועיצוב - ענבר חוברה

לאתר של ענבר

צילום - עודד חוברה / ליאורה חוברה / ענבר חוברה

לעמוד הפייסבוק של עודד