top of page

בלחיצה  על ה 3 נקודות

סוכרת - טיפול תזונתי בשילוב צמחי מרפא ותוספי תזונה

עודכן: 5 באוק׳ 2022


סוכרת – טיפול תזונתי בשילוב צמחי מרפא ותוספי מזון

סוכרת שאינה תלויה באינסולין (שנקראה בעבר סוכרת מבוגרים) מופיעה בדרך כלל לאחר גיל 30, וברוב המקרים בסוף שנות הארבעים.

בניגוד ל"סוכרת נעורים", הגוף מייצר אינסולין אך אינו מווסת נכון את ייצורו.

יתכנו מצבים של חוסר או עודף אינסולין.

בכל מקרה המצב לא מצריך טיפול באינסולין אלא בעזרת תזונה וטיפול תרופתי.

האיום העיקרי על חולי הסוכרת הוא התפתחות הסיבוכים.


התפתחות סיבוכים עשויה לקחת שנים רבות אבל השינויים והתנודות ברמת הסוכר והאינסולין בדם גורמים לפגיעה בכלי הדם הגדולים והקטנים. הפגיעה בכלי הדם מתבטאת בגמישותם וביכולתם להגיב לשינויים בלחץ הדם. ככל שיכולת זו נפגעת, נפגע תפקוד כלי הדם, ומכאן תפקוד הרקמה לה הם מספקים דם. ברור היום כי ככל שמצליחים להקטין את התנודות של רמת הסוכר בדם, וכמובן לשמור על רמת סוכר תקינה, כך מקטינים את הפגיעה בכלי הדם או מאריכים את משך הזמן הנדרש לה להתפתח.


כאשר נפגעים כלי הדם הגדולים הסיבוכים העיקריים הם מחלות לב וכלי דם, אירוע מוחי ופגיעה באספקת דם לגפיים שגורמת להתפתחות פצעים, דלקות ועד כדי קטיעה לעיתים. כמו כן חולי סוכרת מפתחים במקרים רבים יתר לחץ דם שמהווה גורם סיכון בעצמו להתפתחות מחלות אחרות.

כאשר הפגיעה היא בכלי הדם הקטנים הדבר עשוי לגרום לפגיעה בפעילות הכליה, שתפקודה נפגע, לעיתים עד כדי הזדקקות לדיאליזה; פגיעה בכלי הדם בעיניים, דבר שגורם לפגיעה בראיה ועד עיוורון; פגיעה במערכת העצבים ובתפקודה.


חולה סוכרת שרמות האינסולין בדמו גבוהות מידי, יפתח במקרים רבים השמנה. עם כי לא ברור מה קודם למה: השמנה או רמות האינסולין הגבוהות. בכל אופן רמת אינסולין מעלה את הסיכוי להשמנה (בעיקר באיזור הבטן), ומקשה מאוד על הירידה במשקל. כמו כן האינסולין מעלה סיכוי להתפתחות יתר לחץ דם, רמות כולסטרול וטריגליצרידים גבוהות, רמות HDL (הכולסטרול ה’‘טוב’‘) נמוכות ומחלות לב.

מובן שככל שחולה הסוכרת לא מאוזן ידרשו יותר תרופות לצורך איזונו. כל תרופה גורמת לתופעות לוואי ובכך פוגעת באיכות החיים של המטופל. למזלנו סוכרת היא מחלה שניתנת במידה רבה לאיזון בידי המטופל עצמו על ידי אימוץ הרגלי חיים נכונים, תזונה מתאימה למצב, ירידה במשקל אם יש צורך, וכיום גם תוספת של תוספי תזונה שתורמים לאיזון רמות הסוכר.


חשוב להדגיש כי מומלץ שכל מטופל יקבל המלצה אישית לתוכנית תזונתית על ידי דיאטנית קלינית. גם תוספי התזונה ׁ(גם אלה שמתוארים להלן ויש לגביהם המלצות), רצוי שילקחו בתאום עם דיאטנית, רופא או שניהם.

נטילת תוסף תזונה אינה תחליף לנטילת תרופה ללא אישור של הרופא המטפל ובשום אופן לא על דעת המטופל.

שיטת הטיפול היא כזאת שבה משנים את התזונה, יורדים במשקל ומוסיפים את תוסף התזונה. לאחר מכן עוקבים אחרי בדיקות הדם ורק כאשר יש שיפור לאורך זמן, ניתן לנסות להפחית את מינון התרופות בהדרגה תוך ניטור מתמיד של רמות הסוכר בדם ובהנחיית הרופא.

לניטור חשיבות גדולה גם מכיוון שרמות הסוכר עלולות לרדת עקב השימוש בתרופות ובתוספי תזונה בו זמנית. לכן גם כאשר מתחילים שימוש בתוסף תזונה אין להתחיל במינון המקסימלי אלא להתחיל ממינון נמוך ולהעלותו בהדרגה לפי הצורך.



המלצות תזונתיות לחולי סוכרת

  • חשוב מאוד להגיע למשקל תקין. מומלץ לעשות זאת בעזרת דיאטנית ותוך ירידה מתונה ומבוקרת במשקל. לא מומלץ לעשות דיאטות ‘‘כסאח’‘ למיניהן שעשויות לגרום לירידה דרסטית ברמות הסוכר.

  • יש להימנע לחלוטין מסוכר על שמותיו השונים כמו פרוקטוז, גלוקוז, סוכר ענבים וכו'. לבדוק היטב ברשימת המרכיבים המופיעה על אריזת המזון.

  • ניתן להשתמש בתחליפי סוכר, ממתיקים מלאכותיים על בסיס סכרין ואספרטם. רצוי להשתמש במוצרים המסומנים בתו האגודה הישראלית לסוכרת – אי"ל. המושג "דיאט" מגדיר מוצר ללא סוכר. לעומת זאת מוצרים המסומנים במילים לייט, קל, דל, ללא תוספת סוכר, אינם בהכרח נטולי סוכר. ממתיקים מלאכותיים על בסיס קסיליטול, מלטיטול ודומיהם הופכים במידה מסוימת לסוכר בגוף ולכן יש להגביל את צריכתם.

  • רצוי לחלק את המזון לארוחות קטנות לאורך היום. להימנע מארוחות גדולות ומרווחים גדולים ביניהן.

  • מומלץ לצרוך מזונות עתירי סיבים כמו לחם מלא, קטניות, אורז מלא ולהמעיט ככל האפשר במוצרים דלים בסיבים כמו לחם לבן, פסטות מקמח לבן וכו'.

  • מומלץ לצרוך שיבולת שועל וקטניות שהם מזונות עשירים בסיבים מסיסים המקטינים את ספיגת הסוכר מהמעי לזרם הדם ובכך תורמים לירידה ברמות הסוכר.

  • יש להגביל מוצרים עשירים בפחמימות הנחשבים שייכים לקבוצת הלחם. את הכמות היומית המומלצת מקבוצה זו יש לקבוע בעזרת דיאטנית. בכל מקרה לא לאכול יותר משתי מנות לחם בבת אחת. מנת לחם = פרוסת לחם / 2 פרוסות לחם קל / תפוח אדמה בינוני / 3 כפות אורז או תירס או פסטה / חצי כוס קטניות מבושלות.

  • יש להגביל את כמות הפירות. רצוי לאכול את הפרי השלם ולא לשתות מיצי פירות שהם דלים בסיבים ומעלים באופן מהיר את רמת הסוכר בדם. את כמות הפירות במשך היום יש לקבוע בעזרת דיאטנית. בכל אופן לא לאכול יותר ממנת פרי בבת אחת. מנת פרי = תפוח / תפוז / 15 ענבים / כוס קוביות אבטיח או מלון / 2-3 משמש או שזיף או תאנה / אפרסק / 2 קיווי.



תוספי תזונה וצמחי מרפא

בשנים האחרונות נערכים מחקרים הבודקים השפעה של צמחי מרפא ותוספי תזונה על שיפור ברמות הסוכר ובאיזון הסוכרת.

חומצה אלפא ליפואית

זוהי חומצה המצויה בתאי גופנו באופן קבוע. מתברר שהיא למעשה אנטיאוקסידנט. בתור כזאת היא מגינה על המערכת התאית מנזקי חמצון.

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שהראו את השפעתה המיטיבה על חולי סוכרת בתחומים שונים:

  • הקטנת הסיבוכים הנובעים מסוכרת – מחקר שנערך בגרמניה הראה כי מטופלים חולי סוכרת וחולי לב (מחלת הלב הינה סיבוך של הסוכרת) שטופלו בחומצה ליפואית במשך 4 חודשים הראו ירידה בקצב הלב ובמדדים אחרים המראים שיפור בתפקוד הלב.

  • שיפור במטבוליזם הסוכר בגוף – מחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת מישיגן הראה כי עכברים שטופלו במשך 6 שבועות בחומצה ליפואית הראו שיפור במטבוליזם הסוכר דבר שעשוי להקטין התפתחות סיבוכים בעתיד. מחקר דומה באנשים שנערך בגרמניה הראה כי השימוש בחומצה ליפואית שיפר את פינוי הסוכר מהדם ב-50%. יש לציין כי חולים אלה היו בעלי רמות אינסולין גבוהות, אצלם פינוי הסוכר איטי במיוחד.

  • מחקרים נוספים מרמזים כי יתכן שלחומצה ליפואית יש גם השפעה מיטיבה על התפתחות גלאוקומה וקטרקט ופגיעה בראיה אצל חולי סוכרת. חומצה אלפא ליפואית משווקת בארץ בכמוסות המכילות 100 מ’‘ג. מומלץ להתחיל בכמוסה אחת ולעלות ל – 2 תוך כדי ניטור רמות הסוכר בדם. בגרמניה משווקת חומצה ליפואית כתרופה במינונים גבוהים יותר, בחלק מהמחקרים שתוארו השתמשו אף ב – 800 מ’‘ג ליום.

כרום

הכרום הוא מינרל המצוי בתאי הגוף וקשור למטבוליזם יעיל של סוכר בדם ובתאים. במחקרים רבים שנערכו התברר כי לחולי סוכרת רבים רמות נמוכות של כרום בדם. הדבר נובע כנראה מניצול מוגבר שנעשה בגופם למינרל זה, עקב רמות הסוכר הגבוהות. במחקרי המשך נראה כי אצל חולי סוכרת שסבלו מרמות כרום נמוכות וקיבלו תוסף של כרום, השתפר בעקבות כך מטבוליזם הסוכר בגוף ורמות הסוכר בדם ירדו. כמו כן התברר כי גם אצל אנשים שסבלו מהשמנה (ורבים מחולי הסוכרת אכן סובלים ממנה), נצפו רמות כרום נמוכות בדם. תוספת כרום, שיפרה אצלם את חילוף החומרים. ניתן לבדוק את רמות הכרום בדם אך זו בדיקה יקרה ולא שיגרתית. לכן לרוב חולי הסוכרת מומלץ ליטול תוסף של כרום במינון של 100-200 מ’‘ג ליום. לא רצוי לעבור מינון זה כי הכרום הוא מתכת ובעודף עשוי לגרום להרעלה. מסיבה זו בדיוק לא מומלץ ליטול כרום לאורך זמן באופן רצוף. רצוי ליטול למשך חודש-חודשיים בשנה. הצורה הזמינה של כרום שנקלטת היטב ע"י הגוף היא כרום פיקולינט והוא מתאים בעיקר לחולי סוכרת הסובלים גם מהשמנה.


חילבה

זהו צמח מרפא הגדל באיזור הים התיכון. במשך שנים רבות שימש ברפואה העממית (בעיקר בתימן) להורדת רמות סוכר בדם. גם ברפואה הסינית שימש לתפקיד זה ואחרים.

החילבה מכיל חומר פעיל בשם טריגונלין שנחקר כבר בשנות ה-50 ונצפה שיש לו השפעה של הורדת רמות סוכר בדם. כמו כן הצמח עשיר בסיבים וביניהם גלוקומנן שהוא סיב מסיס היוצר מעין ג'ל בתוך מערכת העיכול ומקטין את ספיגת הגלוקוז מהמעי לדם.

מחקרים מהשנים האחרונות הראו כי לחילבה יכולת הורדת רמות סוכר וכולסטרול.

מחקר קליני שנערך בארה’‘ב הראה כי מינון של 3-5 גר' חילבה ביום הורידו את רמת הסוכר ב 30-50%.

מה שמנע במשך שנים את השימוש בחילבה היה טעמו וגם מולקולות ריח הבאות לידי ביטוי בריח זיעה חריף. פיתוח ישראלי הביא ליצירת מוצר המכיל את החומרים הפעילים בצורה מרוכזת ללא האפקט הלא נעים של הריח וגם הוא נמכר בכמוסות.

מומלץ להתחיל בנטילת כמוסה לפני ארוחת צהריים וכמוסה לפני ארוחת ערב. ניתן להגיע עד מינון של 6 כמוסות ביום לפי המצב ורמות הסוכר.

כמו כן ניתן לכוון את נטילת הכמוסות לשעות בהן רמות הסוכר גבוהות יותר.

השימוש בחילבה מתאים בעיקר לחולי סוכרת הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול.

עלי זית

גם השימוש בעלי זית הוא עתיק יומין. כבר ברפואה העממית היוונית יש איזכור לעלי הזית. לאורך השנים השתמשו בחליטת עלי זית להורדת רמות סוכר ולחץ דם. לאחרונה נערכו מחקרים קלינים שחיזקו את הטענה הזאת. מסתבר כי החומרים הפעילים העיקריים שאחראים לפעילות הם אולוורופאין וחומצה אלנואית. ניתן כמובן לחלוט עלי זית ולשתות את החליטה אך זו חליטה מרה מאוד. לכן מייבשים את עלי הזית וטוחנים ואת האבקה מכניסים לתוך כמוסות נוחות לבליעה. ניתן להתחיל בכמוסה אחת ביום ולעלות עד 2 ביום לפי הצורך. יש לערוך ניטור גם על רמות לחץ הדם כדי למנוע ירידות בלחץ הדם. השימוש בעלי זית מומלץ לחולי סוכרת שסובלים גם מיתר לח"ד.

לוטאין

הלוטאין מהווה מרכיב בשכבת הפיגמנטים בעין (רטינה). שכבה זו סופגת קרינה ומגינה על מרכז הראיה מנזקי הקרינה. הלוטאין בהיותו פיגמנט ממשפחת הקרוטנואידים מהוה גם אנטיאוקסידנט ולכן מגן על העין מנזקים חמצוניים שונים. אצל חולי סוכרת המצב חמור אף יותר מכיוון שרמות הסוכר הגבוהות חושפות אותם לנזק חימצוני מוגבר. כמו כן חולי סוכרת מועדים לפגיעה בעין ובראייה עקב הפגיעה בכלי הדם הנימיים שבעין. הלוטאין לא מיוצר בגוף ולכן יש לספקו מהתזונה. עם השנים ריכוזו בגוף יורד. במזון הוא מצוי בירקות ובפירות כתומים, צהובים וירוקים. למי שתזונתו אינה מספקת מומלץ ליטול תוסף המכיל לוטאין ורצוי לשלבו עם אנטיאוקסידנטים נוספים. יש ליטול לפי המלצת היצרן או מטפל מומחה בצמחי מרפא. הוא מומלץ במיוחד לחולי סוכרת הסובלים מפגיעה בראיה, גלוקומה או קטרקט וגם כמניעה.


 

אשמח לכל תגובה או שאלה,

הכנתם? אשמח לשמוע איך ויצא גם צילומים ישמחו אותי מאוד.

כל שיתוף אפשר כאן מתחת למתכון בקוביית התגובות


רוצים לראות מה קורה אצלי במטבח?

לקבל המון טיפים קלים ובריאים

מזמינה אתכם לאינסטגרם שלי– כאן.


יש לכם פייסבוק? אל תשכחו להצטרף לקבוצת הבישול הבריאה שלי


אהבתם את המתכון? שתפו בלחיצה על האייקונים של הרשתות החברתיות או אייקון השיתוף


 

אל תפספסו אף מתכון בריא

פוסטים קשורים

הצג הכול

שתפו את המתכון עם אחרים

עוד מוצרים בריאים במיוחד בשבילך

bottom of page