top of page

בלחיצה  על ה 3 נקודות

תזונה בחצי שנת החיים הראשונה

עודכן: 27 ביוני 2023


תזונה בחצי שנת החיים הראשונה

תינוק חדש הוא התחלה חדשה, גם בעניני המזון.

המזון שיאכל התינוק בגיל צעיר ישפיע כנראה על כל חייו.

לפי הרפואה הסינית (שכתביה מתועדים מלפני 5000 שנה), יש חשיבות רבה למזונות שהתינוק יחשף אליהם והמועד בו יחשף אליהם. גם הרפואה הקונוונציונלית מסכימה היום כי לתזונת התינוק בגיל הצעיר יש השפעה מכרעת על התפתחותו הגופנית והשכלית לאורך כל חייו, ועל בריאותו.

מחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהשמנה בגיל הצעיר, משפיעה לטווח ארוך שנים על התפתחות מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם ואפילו סרטן. מחקרים חדשים הראו כי חשיפה לא נכונה למזונות שונים תגביר סיכוי לאלרגיות, מחלות דרכי הנשימה, מחלות עור ועוד. לכן חשוב מאוד להתחיל נכון!


הימים הראשונים

אין ספק כי חלב אם הוא המזון המתאים ביותר לתינוק. גוף האשה מתוחכם כל-כך עד שסוג החלב שונה בין אישה שילדה בזמן לבין אישה שילדה מוקדם מהצפוי. כלומר ההתאמה לתינוק היא מקסימלית. גם אישה, שאין בדעתה להניק, כדאי מאוד שתניק בימים הראשונים. בימים אלה מייצר הגוף נוזל צהבהב שנקרא קולסטרום והוא המתאים ביותר להזנת התינוק בשלב זה. למרות המגוון העשיר של תחליפי חלב אין שום תחליף לימים אלה ולכן לא כדאי לוותר על ההנקה בשלב זה.


ההחלטה להניק

החלטה זו היא כמובן בידי האם אך חשוב לדעת מספר דברים לפני שמחליטים. כל הארגונים המקצועיים כמו ארגון רופאי הילדים האמריקאי, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, וארגונים דיאטטים בעולם מצדדים בהנקה וביתרונותיה. אין ספק כי חלב האם הוא המתאים והמותאם ביותר להזנת התינוק. ההתאמה גדולה כל-כך עד שהרכב החלב משתנה בהתאם לגיל התינוק. התכולה של חלב אם מותאמת ביותר לצרכי התינוק לשם גדילה והתפתחות פיסית ושכלית. כמו כן הרכב החלב מותאם ליכולת של מערכת העיכול לספוג ולעכל את המרכיבים השונים. מערכת העיכול של התינוק בשלבים הראשונים לחייו אינה בשלה ולכן תזונה לא מתאימה עלולה לגרום בעתיד להגברת הסיכוי למחלות שונות. כל המחקרים שנערכו לאורך כל הזמנים הראו באופן ברור כי תינוקות שינקו התפתחו טוב יותר, היו חשופים פחות להדבקות במחלות זיהומיות בתקופת ההנקה, בריאים יותר לטווח הארוך וחשופים פחות למחלות כרוניות כמו אלרגיות. מבחר תחליפי חלב האם היום רב ומגוון אבל חשוב לזכור כי כל תחליף, ויהא משוכלל ככל שיהיה, הוא בסופו של דבר רק תחליף לדבר האמיתי ושום פורמולה לא הצליחה לחקות במדויק את חלב האם. יתרון נוסף להנקה הוא שתינוקות יונקים אוכלים לפי צרכיהם ולא לפי מה שנראה לאם כנכון. במצב זה הם שומרים על מנגנון שובע ורעב תקין ו-99% מהם לא יפתחו השמנה.

וטיפ קטן גם לאמהות, קל הרבה יותר לרדת במשקל ומהמקומות הנכונים (כלומר ישבן וירכיים) בזמן ההנקה. הדבר נובע מכך שהחלב עצמו מכיל קלוריות ותהליך ייצורו בגוף האישה צורך קלוריות אף הוא. כך למשך תינוק בן 4 חודשים שיונק הנקה מלאה יגרום לאימו ל''בזבז'' כ-500 קלוריות ליום. רווח נאה ללא ספק אם רוצים לרדת במשקל ללא מאמצים גדולים.


על מה חשוב להקפיד בזמן ההנקה?

לאם המניקה מומלץ להימנע מקפאין (קפה, תה, קקאו, קולה) שיגבירו את עירנות התינוק. כמו כן מומלץ להימנע מהמזונות הבאים שעשויים לגורם לגזים או אי נוחות אחרת אצל התינוק: כרוב, כרובית, קולורבי, צנון, צנונית, בצל לא מבושל, שום, תבלינים חריפים וקטניות. לעיתים גם חלב פרה ואצל חלק מהאימהות גם מוצרי חלב יגרמו לגזים אצל התינוק. במקרים אלה רצוי לצרוך מוצרים אלה רחוק ככל האפשר מזמן ההנקה. אם מוותרים עליהם חשוב למצוא להם תחליפים מתאימים בעזרת דיאטנית. לעומת זאת, כדאי להעשיר את התזונה בירקות ופירות מסוגים שונים כדי להעשיר את חלב האם בויטמינים ומינרלים. עוד מזון מומלץ הוא יוגורט פרהביוטי שנמצא במחקרים שילדי אמהות שצרכו ממנו מידי יום פיתחו פחות מחלות דרכי עיכול. כמו כן חשוב שהאם תקפיד על תזונה מאוזנת ותאכל מזונות מכל קבוצות המזון. במקרה הצורך ובהתייעצות עם דיאטנית יש להוסיף ויטמינים ומינרלים בטבליות.

לנשים הנתקלות בקושי בהנקה מומלץ מאוד להתייעץ עם יועצת הנקה שתוכל לפתור את רוב הבעיות המתעוררות. לא כדאי לוותר בקלות על ההנקה.

עד מתי להניק

כמובן שהתשובה שונה לכל אישה ויש נשים שמניקות אפילו עד גיל שנתיים ויותר. אין ספק כי להנקה ערך מיוחד עד גיל ½ שנה. מי שיכולה ורוצה להניק הנקה מלאה עד גיל זה, הדבר מומלץ ביותר. לאחר מכן ניתן לשלב הנקה חלקית ותוספות מזון מתאימות לגיל. כאשר יש צורך לאם להעדר באופן קבוע מהבית או מכל סיבה אחרת שבה היא מחליטה להפסיק להניק או להקטין את ההנקה, כדאי לעשות זאת בשלבים. גוף האישה מייצר חלב לפי דרישה, לכן לא כדאי להפסיק הנקה בבת אחת אלא בהדרגה. כלומר בתחילה להוריד הנקה אחת ובמקומה לתת לתינוק תחליף חלב. כדאי להוריד הנקה בשעה קבועה של היום ולא לשנות את השעה בכל יום. באופן כזה יסתגל גוף האם לדרישה המופחתת לחלב בשעה זו וייצר פחות חלב. במשך מספר ימים יתכן גודש בשד בשעה זו והשיטה המומלצת להתגבר עליו היא לשים עלה של כרוב ירוק על השד בתוך החזיה למשך כשעתיים בשעה של ההנקה החסרה. תוך שבוע עד שבועיים יסתגל הגוף למצב החדש ולא תורגש אי נוחות. ניתן להמשיך בשיטה זו לפי נוחות האם ולהוריד הנקה אחר הנקה בקצב הרצוי לה. ניתן בהחלט להמשיך בהנקה חלקית תקופה ארוכה. למשל אישה שיוצאת לעבודה, תניק בבוקר ובערב ובשאר הארוחות יקבל התינוק תחליף חלב אם.


תחליפי חלב

רוב תחליפי החלב מבוססים על חלב פרה שעבר תהליכי שינוי רבים. המגמה היא ליצור תחליף שיהיה דומה ככל האפשר לחלב אם. יש אף תחליף חלב אם המותאם לפגים, ללמדך שכפי שנאמר לעי, יש הבדלים בהרכב חלב האם לפי גיל התינוק והזמן בו נולד. לרוב התינוקות תחליפי החלב הקיימים מתאימים ומכילים את כל אבות המזון הדרושים להם. בשנים האחרונות מוסיפים לתחליפי החלב מרכיבי מזון יחודים המצויים בחלב אם במטרה ליצור תחליף שיענה על דרישות מקסימליות. מרכיבי מזון אלה הם למשל חומצות שומן חיוניות או חומצות אמינו ייחודיות. אבל, יש הטוענים כי זה עדין בבסיסו חלב פרה. ברור היום כי חלב פרה שאמור להתאים לעגל אכן לא כל כך מתאים לתינוק האנושי, ולכן שוקדות החברות לייצור תחליפי חלב לשנות את הרכבו כך שיהיה קרוב ככל האפשר לחלב אם. אצל חלק מהתינוקות (וגם אצל חלק מהמבוגרים), חלב פרה גורם לרגישות במערכת העיכול, ויש מחקרים המראים קשר בין חשיפה בגיל מוקדם לחלב פרה לבין שכיחות גבוהה יותר של מחלות דרכי הנשימה, אלרגיות ומחלות עור בגיל מבוגר יותר. לכן, לדברי המתנגדים, עדיף לתת לתינוקות תחליף חלב שלא מתבסס על חלב פרה. האפשרות היא תחליפי חלב על בסיס סויה. בתחילה יוצרו תחליפים אלה לצרכיהם של תינוקות רגישים לחלב פרה שמגיבים בתגובה אלרגית מיידית לחלב זה. לאחרונה יותר ויותר מטפלים ממליצים ויותר ויותר הורים נוטים לתת לתינוקות תחליף חלב על בסיס סויה. היתרון הוא אכן שאין כאן חשיפה לחלב פרה, אך אליה וקוץ בה. חלב סויה מכיל חומרים דמויי אסטרוגנים (פיטואסטרוגנים). לטענת המתנגדים לשימוש הנרחב בחלב זה, זוהי תוספת גדולה מידיי של חומרים דמויי הורמונים נשיים. לתינוקות בנים, ברור כי הדבר לא מומלץ ולתינוקות בנות, גם כאן לא ברורה ההשפעה העתידית. אלה טוענים כי הקדמת גיל המחזור אצל נשים בעשורים האחרונים ועליה בשכיחות בעיות פוריות אצל גברים ונשים עלולים להיות מושפעים מצריכת חלב סויה בכמויות גדולות בגיל הצעיר. איגוד רופאי הילדים האמריקאי פרסם ב-2002 גילוי דעת בנושא ובו נטען כי אין שום מניעה להשתמש בחלב סויה כתחליף לחלב אם.

הויכוח בנושא גדול בין מטפלים בתחום וההחלטה היא, כמובן, בידי ההורים.

בשלושה מצבים מומלץ להשתמש בכל מקרה בתחליף חלב סויה:

  • אלרגיה ברורה לחלב פרה.

  • מצב זמני של מחלה המלווה בשלשולים, מכיוון שאז עיכול חלב הסויה קל יותר.

  • מצב זמני של ליחה במערכת הנשימה. לפי הרפואה הסינית וגם חלק מרופאי אף אוזן וגרון קונווצניונליים מסכימים כי חלב פרה גורם להגברת יצור ליחה בגוף.


מה עם תוספות?

עד גיל ½ שנה מומלץ בהחלט להסתפק בהנקה או תחליפי חלב. זו התזונה הרצויה לתינוק ומותאמת למערכת העיכול שלו שאינה בשלה לעכל מזון אחר. לא משעמם לו! אולי להורים משעמם אבל התינוק בהחלט מסתפק במה שיש. הנקה או תחליף החלב מספקים לו את כל אבות המזון הדרושים כולל נוזלים, אלא אם כן מדובר במצבים יוצאי דופן:

• התינוק היונק לא עולה במשקל בקצב הרצוי אך האם רוצה להמשיך להניק. במצב זה יש לעיתים צורך של תחליף חלב. במקרה כזה לא מומלץ לתת תחליף לאחר כל ארוחה. דרך זו גורמת לרוב התינוקות לזנוח לחלוטין את ההנקה כי החלב זורם בקלות רבה יותר מפתח הבקבוק. רצוי להחליף הנקה אחת ביום בתחליף. בדרך זו התינוק ירצה להמשיך לינוק, גוף האם יוכל ליצר חלב בצורה טובה יותר בזכות המנוחה שניתנה לו והתינוק ימשיך להנות מיתרונות ההנקה, בד בבד עם עליה מספקת במשקל.

• המדד לכמות נוזלים מספקת היא לפחות 6 - 8 חיתולים רטובים ביממה. יתכנו מצבים של מזג אויר חם במיוחד ואז דרושה תוספת נוזלים. הנוזל המומלץ הוא כמובן מים.


מה לא להוסיף:

• שתיה מתוקה כמו תרכיזים, משקאות קלים או תה ממותק- הטעם המתוק כמובן מועדף ע''י תינוקות כמו ע''י מבוגרים. הסוכר גורם לשיבוש מנגנון השובע והרעב הטבעי וגורם לאכילת יתר ולהשמנה. כמו כן פוגע הסוכר בשיניים שטרם בקעו ומגדיל את הסיכוי לעששת בגיל מבוגר יותר. נרכש כאן הרגל גרוע שיהיה קשה יותר לשינוי בגיל מבוגר יותר.

• ירקות ופירות- נחשבים קשים לעיכול בגיל זה. מומלץ לחכות לגיל ½ שנה וגם אז להקפיד על ירקות ופירות לא אלרגניים.

• מוצרי חלב, דגנים, ביצה- מזונות אלה נחשבים אלרגניים גם בטווח הארוך. כלומר חשיפה אליהם לא תגרום בהכרח לתגובה האלרגית מיידית, אלא עלולה להגביר את הסיכוי למחלות אלרגיות, בעיות עור ונשימה בגילאים מבוגרים יותר. הדבר חשוב מאוד במשפחות בהם יש להורים או לאחים אלרגיות, אסטמה, אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), ומחלות דרכי נשימה ועור אחרות. מומלץ לדחות חשיפה אליהם עד גיל שנה.

• חטיפים וממתקים- במקרה זה מומלץ לדחות את החשיפה ככל האפשר. הדבר קורה בדרך כלל כשהילד פוגש בבני גילו, הולך למעון או לגן. אין בממתקים ובחטיפים בדרך כלל שום ערך בריאותי וחלקם עלולים אפילו לגרום נזק. לכן עד שהילד לא יבקש אין סיבה להציע לו.


 

אשמח לכל תגובה או שאלה,

הכנתם? אשמח לשמוע איך ויצא גם צילומים ישמחו אותי מאוד.

כל שיתוף אפשר כאן מתחת למתכון בקוביית התגובות


רוצים לראות מה קורה אצלי במטבח?

לקבל המון טיפים קלים ובריאים

מזמינה אתכם לאינסטגרם שלי– כאן.


יש לכם פייסבוק? אל תשכחו להצטרף לקבוצת הבישול הבריאה שלי


אהבתם את המתכון? שתפו בלחיצה על האייקונים של הרשתות החברתיות או אייקון השיתוף


 

אל תפספסו אף מתכון בריא

פוסטים קשורים

הצג הכול

שתפו את המתכון עם אחרים

עוד מוצרים בריאים במיוחד בשבילך

bottom of page