top of page

בלחיצה  על ה 3 נקודות

מתיקות החמוצית

עודכן: 5 באוק׳ 2022


חמוציות קראנברי

הקרנברי– החמוצית היא פרי יער ומקורו בצפון אמריקה. הוא נחשב צמח מרפא של ממש בעיני האינדיאנים שהשתמשו בו לצביעת בדים ולריפוי מחלות רבות ושונות. הם השתמשו בו באכילה, בהכנת מיצים ולמשחות. הפרי, העגול הקטן, ניחן בצבע אדום עז וטעם חמוץ אופייני שהעניק לו את שמו העברי. את שמו האנגלי קיבל דווקא בגלל פריחתו הוורודה שהזכירה לתושבים המקומיים כתר של עגור (CRANE). פרי החמוצית מפונק ודורש לגידולו תנאים מיוחדים. הוא גדל בעיקר ברוסיה, קנדה ובארה"ב. 70% מהייצור המסחרי של מוצרי החמוציות נעשים בארה"ב. קטיף החמוציות נערך בסתיו. החמוצית גדלה באיזורי ביצות ולצורך הקטיף מציפים את הביצות כך שמחזה הקטיף הוא מחזה מרהיב של פירות אדומים צפים על המים.

ב-15 השנים האחרונות נוספים עוד ועוד מחקרים קליניים המוכיחים שאכן לפרי הקטן והאדמדם יש איכויות בריאותיות מצוינות. היום ברור כי לכל האיכויות הבריאותיות אחראים גם החומציות של הפרי וגם מגוון של פיגמנטים המעניקים לו את צבעו האדום. פיגמנטים אלה נקראים פלבנואידים שהם חומרים נוגדי חימצון חזקים ובכך הוא דומה ליין, אבל ללא האלכוהול. נוגדי החימצון (אנטיאוקסידנטים) מגינים על גופינו מהשפעות חמצוניות רבות להם אנו חשופים בעולם המערבי- נזקי עישון, זיהום אוויר, מזון המכיל חומרים מחמצנים, השפעת קרינת שמש ועוד. לנוגדי החמצון יש שלושה יתרונות עיקריים:

1. הקטנת הסיכון ללקות במחלות לב

2. הקטנת הסיכון ללקות בסרטן

3. האטת קצב הזדקנות

מעבר לכך מחקרים הראו את ההשפעה המיטיבה שיש לחמוצית על דלקות בדרכי השתן. הפרי גורם לחומציות גבוהה יותר של השתן ומכיל חומרים הנקראים פרואנטוציאנידינים. לחומרים הללו יש יכולת יוצאת דופן למנוע היצמדות של חיידקים לדפנות דרכי השתן. בכך נמנעת התרבותם של החיידקים הגורמים להתפתחות דלקת דרכי השתן. ממחקרים עולה כי צריכה קבועה של כוס משקה חמוצית ביום מפחיתה את ההישנות של דלקות בדרכי השתן. למניעה של הדלקות חשיבות מיוחדת כיוון שהיא מאפשרת הפחתה בשימוש באנטיביוטיקה, והקטנת הסיכון להתפתחות זנים חדשים של חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה.

סגולות נוספות של פרי החמוצית שבאו לידי ביטוי במחקרים אך עדיין דרושים מחקרים מעמיקים יותר הן העובדה שיש לו יכולת להקטין גם את הצמדות החיידקים הגורמים לכיב קיבה, לדפנות הקיבה ובכך להקטין סיכון להתפתחות אולקוס. כמו כן מחקרים חדשים מראים כי החומר הפעיל במיץ החמוציות עשוי למנוע גם את היווצרותו של רובד שן ("אבן") ואת מחלת החניכיים הנובעת מהצטברותו. לדבר חשיבות גדולה על רקע נתונים אפידמיולוגיים חדשים, המצביעים על קשר בין מחלות חניכיים ומחלות לב.

מחקרים אחרים תומכים בהשערה כי חמוציות יעילות נגד חמצון של כולסטרול, ובכך שומרים על בריאות הלב ומערכת כלי הדם.

איך אוכלים את זה?

את פרי החמוצית ניתן למצוא כיום בארץ במגוון צורות. פרי יבש, פרי קפוא, ריבות, חליטות צמחים, משולב בתוך יוגורט, מיץ- משקה קל ומיץ בגרסה דיאטטית. למזלנו, פעולתם המיטיבה של הפלבנואידים לא משתנה לאחר בישול או הקפאה וכך ניתן להנות מיתרונם גם בריבה, פירות יבשים ומוקפאים. את הפירות היבשים ניתן לרכוש בבתי טבע. המשקה טעים לרוב האנשים, אבל יש הנמנעים ממנו בגלל טעמו החמוץ. הנקטר מכיל 25% פרי, מים סוכר ורכז פרי ללא חומר משמר, ללא צבע מאכל.

כדי לספק אפקט מונע נגד התפתחות דלקות בדרכי השתן יש לשתות כוס ביום. הדבר בהחלט מתאים למי שאינו מוגבל בסוכר, קלוריות או סובל מטריגליצרידים. כוס של 200 מ"ל מכילה 104 קלוריות ו–26 גר' פחמימות. הדבר אסור לחולי סוכרת, מגביל את הסובלים מטריגליצרידים ומגביל כמובן את מי שסופר כל קלוריה הנכנסת לפיו. אלה יכולים להשתמש בגרסה הדיאטטית אבל גם היא לא נטולת קלוריות. כוס מיץ דיאט 200 מ"ל מכילה 20 קלוריות ו-5 גר' פחמימות. המיץ הדיאטטי מכיל גם ממתיק מלאכותי, ואת שאר המרכיבים הבריאותיים, ומאושר לשימוש לחולי סוכרת על ידי האגודה הישראלית לסוכרת.

אפשרות אחרת היא ליטול כמוסות של החמוצית לפי המלצת איש מקצוע.


 

אשמח לכל תגובה או שאלה,

הכנתם? אשמח לשמוע איך ויצא גם צילומים ישמחו אותי מאוד.

כל שיתוף אפשר כאן מתחת למתכון בקוביית התגובות


רוצים לראות מה קורה אצלי במטבח?

לקבל המון טיפים קלים ובריאים

מזמינה אתכם לאינסטגרם שלי– כאן.


יש לכם פייסבוק? אל תשכחו להצטרף לקבוצת הבישול הבריאה שלי


אהבתם את המתכון? שתפו בלחיצה על האייקונים של הרשתות החברתיות או אייקון השיתוף


 

אל תפספסו אף מתכון בריא

פוסטים קשורים

הצג הכול

שתפו את המתכון עם אחרים

עוד מוצרים בריאים במיוחד בשבילך

bottom of page