• Liora Houbara

למה המחוג לא זז ?!

עודכן ב: 8 דצמ 2018


אתם מקפידים על דיאטת הרזיה, סופרים כל גרגר אורז ונמנעים משימוש מופרז בשמן, אוכלים רק לחם קל ושותים רק מים. ו....אפילו קצת מרגישים יותר נוח בג'ינס. אבל, כשמגיע רגע האמת, אתם עולים על המשקל ו.....המחוג לא זז !!! אפשר להשתגע!!!

אז בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. כדי להסביר לכם שאכן ירדתם במשקל ואתם רק לא כל כך רואים את התוצאות מכל מיני סיבות שונות ומשונות. צריך, להבין, להפנים להתאזר בסבלנות ולדעת שעוד מעט זה יתבטא גם במשקל.

צבירת נוזלים –

מה בדיוק קורה בגוף? לגוף שלנו יש מנגנונים משלו לאזן את כמויות הנוזלים והמלחים. כשאוכלים כמות גדולה יחסית של מלח (או נתרן), הגוף נוטה לצבור נוזלים ב – 24 – 48 שעות שלאחר מכן. אפשר בדרך זו לצבור עד 2 קילו של נוזלים שיתבטאו כמובן גם במשקל. אז אם למשל זללתם אתמול קופסת מלפפונים חמוצים או פשוט תיבלתם את האוכל בהרבה רוטב סויה – אל תתפלאו אם המשקל יסרב להראות את הירידה האמיתית ברקמת השומן. יש כאלה שנוטים במיוחד לצבור נוזלים והם ירגישו את הנפיחות באצבעות הידיים (קשה לכופף והטבעת לא יורדת) בקרסוליים (הרגל נכנסת לנעל רק בקושי) ולפעמים אפילו בפנים.

מה אפשר לעשות? פשוט לא להשקל אחרי שאוכלים כמות גדולה של מלח או נתרן. הוא נמצא כמובן במלחיה הבייתית וגם בכל הגבינות והדגים המלוחים, שימורים, רטבים מוכנים ומזון מוכן בכלל, מזון מעובד, אבקות מרק ובדרך כלל גם במזון שתאכלו במסעדות או בתי קפה. עוד פטנט לניתוב מואץ של הנוזלים והנתרן אל מחוץ לגוף הוא לאכול פטרוזיליה או לשתות חליטה שלה.

מתי רואים את האמת? אחרי יום או יומיים שבהם משתדלים להמנע מהמזונות עשירי המלח ונתרן.

מחזור חודשי –

מה בדיוק קורה בגוף? נפיחות שלפני מחזור היא תופעה מאוד אישית ומשתנה מאישה לחברתה. כמעט אצל כולן, יש שינוי במשקל שנובע משינוי הורמונאלי ומצבירת נוזלים. אצל חלק מהנשים העליה במשקל תתחיל כבר כמה ימים לפני המחזור, אצל אחרות רק בזמן המחזור עצמו. בכל מקרה זה עשוי להתבטא ב – 1 – ½ 1 קילו.

מה אפשר לעשות? להבין שבזמן המחזור או בכמה ימים שלפניו תהיה תזוזה במחוג המשקל כלפי מעלה. אם תבדקי את עצמך בימים אלה תוכלי, לאחר מחזור או שניים, לדעת בדיוק מתי הימים הבעייתיים שלך.

מתי רואים את האמת? גם כאן זה אישי. אצל מי שהעליה מתחילה לפני המחזור, לעיתים, המשקל חוזר לקדמותו כבר ביום הראשון של המחזור. אצל אחרות יתכן שהשינוי המיוחל יגיע רק לאחר סיומו של המחזור.

התחלה או סיום של נטילת גלולות או טיפול הורמונאלי בגיל המעבר –

מה בדיוק קורה בגוף? שינוי הורמונאלי , כמעט תמיד, משפיע על המשקל. בחלק מהמקרים הוא יגרום לתנודה זמנית של נוזלים (ואז נראה תנודה מהירה יחסית במשקל) ובמקרים אחרים לעליה במשקל של קילו או שניים אמיתיים אבל אז העליה איטית יותר. במקרים נדירים יותר השינוי ההורמונאלי יגרום לירידה במשקל.

מה אפשר לעשות? לצפות את הבאות ולשים לב קצת יותר למה שנכנס לפה ואולי גם להגביר קצת את הפעילות הגופנית, מה שימנע הגדלה ברקמת השומן.

מתי רואים את האמת? אם זו תנודה של נוזלים , היא תעלם לאחר הווסת הבאה. אבל לעתים כאמור העליה במשקל "מזיזה" את שיווי המשקל של הגוף בשני קילוגרמים כלפי מעלה. אפשר להתאמץ ולרדת במשקל בשילוב דיאטת הרזיה ופעילות גופנית ואפשר להשלים עם 2 הקילוגרמים לחכות לסיום הטיפול ההורמונאלי (לעיתים אכן יגיע רק לאחר שנים ארוכות), ואז הם ירדו בקלות וללא מאמץ מיוחד.


עצירות –

מה בדיוק קורה בגוף? פעילות לא תקינה של מערכת עיכול, המובילה לעצירות עלולה לגרום לעליה במשקל של עד קילו. הדבר נובע כמובן מהעובדה שמערכת העיכול לא התרוקנה. זה נכון גם לגבי מי שסובל באופן קבוע מעצירות וגם עבור מי שבשבילו זו אופרה חדשה.

מה אפשר לעשות? לטפל בעצירות כמובן, כי מעבר לנושא המשקל עצירות לא מוסיפה לבריאות. כדאי לפנות לדיאטנית ובינתיים להגדיל את כמות השתיה, להוסיף לתפריט סיבים תזונתיים וגם לשלב בתפריט היומי יוגורט ביו שהוספתם לו 2 כפות פשתן . לעומת זאת כדאי להרחיק מהצלחת - קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן, בננה, אפרסמון, רימון,סברס, קקאו ושוקולד. בהדרגה, פעילות מערכת העיכול תשתפר ואתם תרגישו הרבה יותר טוב.

מתי רואים את האמת? כשמערכת העיכול מתחילה לפעול כסדרה. מצב מיטבי הוא כאשר יש פעילות מעיים מידי יום.

נפיחות של מערכת העיכול -

מה בדיוק קורה בגוף? אנשים רבים סובלים ממעי רגיז, או מנפיחות של מערכת העיכול הנגרמת על ידי תזונה שאינה מתאימה להם. אצל חלק מהם המצב מוחמר כשהם סובלים מסטרס. בכל מקרה, במצב זה לא תמיד תהיה עליה במשקל אלא יותר תחושה של נפיחות באיזור הבטן שמפריעה כשמנסים לרכוס את המכנס או החצאית.

מה אפשר לעשות? כדאי להתיעץ עם גסטרואנטרולוג וגם עם דיאטנית. אפשר לנסות להוריד את המזונות הבאים מהתפריט ולראות אם המצב משתפר: שתיה מוגזת, שתיה בקש,קטניות (שעועית לבנה, עדשים, אפונה, סויה כולל תחליפי בשר, חומוס), מסטיק, כרוביים, צנון, צנונית, קלרבי, לפת, שמרים, ממתיקים מלאכותיים וכל מזון בו הם נמצאים, שום ובצל לא מבושלים. כשהבטן ממש נפוחה אפשר לשתות חליטות שהכנתם מקמומיל, שומר או קימל. כפית בכוס מים רותחים להעמיד 10 דקות ולסנן .

מתי רואים את האמת? כשמצליחים להרגיע את הבטן (בעזרת כל הטיפים שלעיל), הנפיחות תעלם ותחושה הנוחה של הגוף בבגדים תחזור לקדמותה.

בניית שריר כשמתחילים פעילות גופנית –

מה בדיוק קורה בגוף? כשמתחילים או מגבירים את קצב הפעילות הגופנית (אירובית כמו הליכה, ריצה, שחיה, אופניים או אנארובית כמו פילטיס או אימון מכשירים במכון כושר) מסת השריר גדלה כדי לענות על צרכי הגוף למאמץ הנדרש ממנו. מסת השריר הנוספת תורמת תרומה מבורכת למשקל הגוף. רקמת השריר היא רקמה פעילה שממשיכה לעבוד בשבילכם ולשרוף קלוריות גם כשאתם ישנים. אבל התוספת במשקל יכולה להיות של 1 – 5 קילו תלוי במידת עצימות הפעילות ובתדירותה. אם במקביל מקפידים על דיאטת הרזיה עשויה להיות עליה או עצירה במשקל.

מה אפשר לעשות? להמשיך ולהתאמן בשמחה ולהבין שזו תוספת משקלית מעוצבת. קילוגרמים של שריר נראים נפלא ותורמים לחיטוב הגוף , מה ששום דיאטה בעולם לא יכולה לעשות. עם זאת מבינים את העליה או העצירה במשקל ובמקביל מודדים היקפים ( בעזרת סרט מידה בשעות הבוקר אחת לשבוע) או אחוזי שומן ( במכוני הכושר או אצל דיאטניות אחת לשבועיים). תוכלו לראות ירידה משמעותית בהקפים ובאחוזי השומן וגם תרגישו אותה בבגדים.

מתי רואים את האמת? האמת נראית בהקפים ובחיטוב הגוף. וזוהי האמת הנעימה ביותר. לאחר כחודשיים כמות מסת השריר מתיצבת ואז תוכלו לראות המשך ירידה במשקל.

שעות הערב -

מה בדיוק קורה בגוף? במהלך היום אנחנו אוכלים ושותים ולקראת הערב מצטברים בגוף המזון והנוזלים שאכלנו וששתינו כל היום. אצל רובינו המשקל יראה קילוגרם נוסף בהשוואה לשקילה בשעות הבוקר. אגב, אצל מי שמודד גם אחוזי שומן, דווקא בערב מד אחוזי השומן יראה מספר נמוך ב 3- 4- אחוזים בהשוואה למדידה בבוקר.

מה אפשר לעשות? אפשר להחליט שנשקלים רק בבוקר כי אז המשקל מחייך אלינו או שנשקלים בערב ומורידים קילו מהחשבון. בכל מקרה כדאי שתשקלו תמיד באותם מאזניים ובאותה שעה של היום.

מתי רואים את האמת? בכל בוקר מחדש !

#הרזיהאינטגרטיבית #diet #מאמריםותפריטידיאטה

Follow Me on Social Media

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Twitter Icon

© Liora Houbara

כל הזכויות שמורות לסודות בריאות ואושר של ליאורה חוברה.

המידע באתר אינו מהווה התויה רפואית. תמיד יש להתיעץ בכל נושא רפואי עם גורם רפואי מוסמך כמו רופא או דיאטנית קלינית.

תקנון האתר

בניית האתר ועיצוב - ענבר חוברה

לאתר של ענבר

צילום - עודד חוברה / ליאורה חוברה / ענבר חוברה

לעמוד הפייסבוק של עודד